Noua achiziție, Prințu' Lămâie ❤(Orice sfat este binevenit)

Florin T

New Member
Bună.
Lămâiul meu a trecut iarna, după cum se vede în poze, lângă fereastra din dormitor. Fructele sunt de astă vară unele chiar dinainte să îl cumpăr, deci înainte de primăvara anului trecut. Mai mult au apărut și vreo două flori între timp. Sunt deci într-o dilemă vizavi de tunderea lui. Întrebările mele:
1. Poate fi tuns în aceste condiții sau ar trebui să culeg lămâile din el?
2. La sacrificarea ramurilor ce reguli ar trebui să respect?
3. Este firesc să dureze atât de mult coacerea fructelor? (Până acum cele câteva lămâi culese din el nu au ajuns decât la o tentativă de îngălbenire, am așteptat continuarea coacerii în coșul de fructe)
 

Atașamente

crysty

Active Member
Salut @Florin T ,nu am sa iti recomand ceva pentru ca el arata destul de bine si nu vreau sa fiu responsabil daca lucrurile iau o intorsatura proasta, adica iti voi spune niste chestii iar concluzia o tragi personal cu masurile care crezi ca se impun.
Primavara toti copacii se trezesc la viata (isi intensifica cresterea treptat) si taierea duce la o inmugurire fortata, ceea ce e un lucru bun mai ales cand lemnul crengilor este copt (are coaja deja) . Inmugurirea o face langa codita frunzei. Nu va inmuguri la baza fiecarei frunze ci doar la cateva si anume in special la cele mai de la baza crengilor/pomului. Plus ca taierea la un pom asigura si o formare mai armonioasa/bogata/aspectuoasa a coroanei pentru ca nimeni nu vrea sa vada crengi rare pe pomi si lungi sa ajunga sa le puna proptele.
Dar cel mai util motiv al taierii la citrice este grabirea arbustului sa ajunga la ramuri de minim ordinul 4 (IV). Acum vine partea cea mai interesanta, lamaiul in mod natural (fara sa fi fost fortat din comert cu stimulenti de inflorire) poate face rodire doar pe ramurile de ordinul 4, 5 si 6.
Cum sa identifici ce numar de ordin au ramurile ? E foarte usor !
Te uiti la tulpina copacelului si vezi ca primele crengi groase care pleaca din ea sunt ramuri de ordinul 1. Urmatoarele crengi care au crescut din cea de ordin 1 vor fi catalogate drept ramuri de ordinul 2. Urmatoarele crengi care se ramifica din cele de ordin 2 vor fi numite ramuri de ordin 3. Si tot asa.
Dar asta se aplica mai mult pomului altoit si mai ales atunci cand altoirea se face prin retezarea tulpinii pre-altoiului pentru ca vezi tu exista 2 reguli ale naturii la lamai si anume :
- un lamai nealtoit poate ajunge la rod dupa 8-10 ani iar unul altoit dupa doar 3-4 ani de la altoire.
- un lamai nu ajunge la rod/inflorire decat cand incepe sa isi genereze un anumit hormon (Nu ma pune sa detaliez treaba cu hormonul ca nu o stiu in detaliu) iar prin altoire cu o crenguta de la un pom deja pe rod, practic i se administreaza acel hormon care incepe sa circule in el prin seva de la seva altoiului si astfel i se scurteaza la jumatate perioada de asteptare pana sa infloreasca un lamai normal crescut din samanta. Poti considera altoirea ca o "injectie medicinala" :-D .
De ce se considera mai mult regula pentru altoiti si nu si in cazul lamailor din samanta ?
Abia dupa ce se face retezarea tulpinii si adaugarea in varf a unul atoi ne putem ghida foarte usor dupa regula ordnului ramurilor si abia asa iese la socoteala anii estimati pana la inceperea infloririi (adica 4 ani) pentru ca daca ar fi sa luam un pui din samanta, el poate ajunge la ramuri de ordin 3 chiar in anul 3.
DAR daca ne tinem dupa ipoteza ca anul=ramura de ordin atunci in anul 4 am avea ramuri de ordin 4 pe un pui din samanta si am aflat mai sus ca doar dupa 8-10 ajunge la inflorire in mod natural.

Bun, lasand la o parte lamaii altoiti sau cei din samanta, apare o a 3a categorie de lamai si anume artizanalii (din comert cu rod pe ei) si treburile nu mai sunt clare cu ordinul ramurilor :
In ziua de azi exista o gramada de feluri de stimulatori de inflorire, cum ar fi astia https://indoorgardens.ro/categorie-produs/nutrienti-stimulatori/aditivi/pentru-inflorire/ care ii administreaza serele si solariile florilor ca sa fie pline de flori si sa aiba aspect comercial.
Te-ai ntrebat vreodata cum de sunt in florarii trandafiri chinezesti mici la ghiveci si care nici macar nu au apucat sa ramifice dar au flori ?
Sau cum de sunt in general plante inflorite si aspectuoase in florarii dar acasa trebuie sa devina un copacel si sa treaca cativa ani pana sa vezi ca face flori ? Ca sa numai spun de faptul ca le vezi plantate in ghiveci cu turba care aia practic e seaca in nutrienti.
Ei bine secretul sta in stimulenti de inflorire si alte tipuri de stimulenti de crestere dar fara (cel de) inflorire plantele nu mai sunt atractive in comert.
Din researchurile mele pe internet am vazut ca in compozitia hormonilor de inflorire sta mult potasiu si niste zaharuri. Nu stiu de care zaharuri dar ma rog, intru in offtopic prea tare. Asta si ca un pont ca la un lamai care infloreste si e pe rod il ajuta mult niste ingrasamant pentru plante cu flori care are proportie mai mare de potasiu (K) dar depinde de fiecare cat de bio vor sa fie lamaile sau daca vor sa puna dar doar un pic..
Atat timp cat la un pom micut din comert care are rod pe el, nu se vede nicio umflatura pe tulpina de la o presupusa altoire (altoirea lasa cicatrice ca o umflatura) atunci nu ma face sa cred ca a ajuns la inflorire doar cu stimulenti.
Si atunci treaba cu ramuri de ordin 4+ nu isi mare niciun sens.
Dar macar cred ca se aplica o parte a regulei si anume ca dupa ramuri de ordinul 6 lamaiul nu mai face productie sau ar face doar sporadic un fruct ceea ce face ca creanga de ordin 7 sa manance hrana de pomana si de asta se recomanda ca taierea unui lamai mare adult pe rod sa impiedice pe cat posibil ramuri de ordin 7 sau mai mult.
Un alt aspect, ca fapt divers, daca vrei sa il stii e ca lamaul poate rodi si la varsta de 60 de ani dar maximul productiei il asigura la 20-40 de ani dupa care nu mai este avantajos de crescut. Asta e o regula scrisa de natura la orice pom fructifer doar ca anii difera, de aceea o sa vezi sau auzi ca livezile schimba periodic pomii pentru ca le scade productia din cauza varstei pomilor.
In cazul lamaiului tau exista rod si pe ramuri de ordin I si nu se vede vreo umflatura mai mare la baza tulpinii ceea ce inseamna ca a fost fortat sa infloreasca cu stimulenti deci taierea crengilor pentru a ajunge cat mai repede la ordin 4 e cam degeaba. Doar sa il tai ca sa mai faca lastari. Cu cat are un pom mai multi lastari cu atat va face fata mai bine pe viitor la diverse provocari.

Din cate stiu lamailor sa se coaca pe pom le trebuie 6 luni (120-180 de zile). Dintre toti pomii fructiferi nativi la clima noastra si cei care pot fi crescuti artizanal cred ca lamaiul detine recordul la cat dureaza coacerea fructelor.
Daca vrei sa consumi poti sa culegi si verzi , toata lumea a auzit de limeta care este de fapt lamaie necoapta care are acel parfum mai intens, specific frunzelor cand le rupi in mana. Si cred ca limetele sau tot ce tine de limete in gastronomie e mai scump pentru ca e vorba de un moft, acel parfum aparte, care dispare oarecum odata cu coacerea fructelor si lasa loc uleiului eteric care devine intens sa ne ameteasca :D.

Se stie ca fructele si florile consuma foarte multi nutrienti ceea ce incetineste dezvoltarea pomului. Nu pot sa recomand sa le culegi si sa tai ca parc arata si mai frumos dar pot sa iti recomand sa te uiti cu atentie daca ar avea semne ca porneste in vegetatie, ca ar vrea sa dea lastari noi la baza frunzelor. Eu am tratat la un restaurent pe terasa vreo 6 qumquat si mandarini si era in plina vara si nu avea niciun semn de crestere noua si cand am vazut asta nu m-am bagat sa le scurtez un pic crengile ca sa nu ajung bun de plata. Le facusem doar tratament de paduchele lanos si le-am dat un stimulent de crestere cu aminoacizi. (amalgerol si cropmax) si le-am pus un pic in pamant un pic de micorize in gaura in ghiveci ca sa stimuleze radacinile sa se dezvolte si atat.
Alegerea iti apartine daca sa ii scurtezi un pic crengile sau nu. El nu ar avea crengi lungi haotice plus ca daca e transplantat de curand atunci inca se adapteaza. La vaza se vede o creanga mai multa, ai putea daca vrei sa ii scurtezi varful si sa lasi fructele si sa urmaresti sa vezi daca da mugure de undeva si abia de atunci iei in considerare sa faci la fel si la alte crengi treptat. Adica faci un test cu o crenga si vezi in timp daca vrea sa inmugureasca pe creanga de undeva.

La fel se aduna si la mine la plante acea treaba alba pe pamant si banuiesc a fi saruri si calcar si stii ce fac cand vad ca se aduna ? Raschetez cu o lingura si arunc acel pamant adunat si ii pun un pic de pamant nou. Asta pana cand ii vine vremea transplantatutului.

Am avut o carte "Pomicultura" scrisa pe timpul comunismului de specialistii pomicultori romani, am vandut-o, dar am facut poze la fiecare articol care se refera la fiecare pom sau arbust fructifer si aici http://planteverzi.blogspot.com/2016/12/cresterea-lamaiului-la-interior.html pe blogul meu am scris un articol despre lamai care cuprinde si tot ce era in carte referitor la lamai. Ingrasamintele de uz casnic acum difera, au si alte elemente inafara de N-P-K, fata de ce era atunci asa se pot ignora paragrafele referitoate la ingrasaminte mai ales ca azotatul de amoniu era si este folosit doar la scara industriala de catre ferme..
Sper ca nu te-am plictisit cu multa teorie si niciun raspuns concret. :-D
 
Ultima editare:

YAN

Member
Multumim Florin pentru poze si Crysty pentru raspunsul foarte detaliat.
Lamaile care sunt coapte incep sa se ingalbeneasca, dar asta nu inseamna ca nu le poti folosi de cand sunt verzi. Din ce am citit, lamaile dupa ce s-au copt, daca nu sunt culese, o iau de la capat, adica devin din nou verzi dar exista riscul ca semintele sa incolteasca in fruct.
Acum tu decizi, ce vrei sa faci cu lamaile. Te bucuri de ele in copacel sau le consumi.
 

Florin T

New Member
Mulțumesc pentru sfaturi.
Nu-l mai tund. I-au dat flori noi (acum și mici lămâițe). Lămâile mari le mai țin o vreme, măcar până văd un început de îngălbenire. Am schimbat pământul deasupra, îi dau îngrășământ în sol și pe frunze.

Pun câteva poze cu ceva noi apariții dar și cu două frunze ce au probleme, necunoscute mie.
 

Atașamente

YAN

Member
Asa este Alina. Apa in exces poate fi o cauza, la fel schimbarea brusca a temperaturii, adica mai mult soare, poate duce la craparea lamailor.

Eu am patit o data, cu un lamai cumparat, si s-a intamplat exact dupa ce i-am dat niste ingrasamant., nu crerd ca a fost o coincidenta.
 
Ultima editare:

crysty

Active Member
Craparea fructelor este similara cu procesul care duce la formarea vergeturilor la oameni cand tesutul/carnea e in crestere iar pielea nu are sufiecienta substanta elastica , colagen parca se cheama si apare la femei in special cele insarcinate dar si la barbati mai ales cei culturisti care pun masa musculara si tesut repede pe ei.
La plante fructele crapa cand au aport de apa din belsug mai ales dupa vreme cu apa insuficienta sau la un aport de substante nutritive (ingrasamant, mranita, etc). Planta atunci isi porneste "o a 2a crestere" a fructului in cazul ingrasamintelor iar in cazul apei isi alimenteaza din plin fructul cu apa si atunci fructul poate crapa.

Bunica la tara avea gradina marisoara in panta unui deal, avea pomi fructiferi, in special ciresi cu fructe portocalii usor amarui, dar nu a trebuit sa planteze rosii niciodata pentru ca ele rasareau sporadic, cate o tufa pe ici pe colo, din semintele aduse de apa de ploaie de la vecinii de mai sus. Niciodata nu a pus bunica rasaduri si nu a semanat intentionat rosii. Mancam rosii gratis nemuncite cum s-ar spune. Niciodata nu le copileam, niciodata nu le legam pe vreun spalier sau arac si niciodata nu a iesit sa le ude dar vara dupa o seceta cand ploua rosiile crapau. Nu era din vina calitatii apei ci din vina privarii de apa prea mult timp iar dupa ploaie au devenit lacome la apa. Posibil sa fi fost de vina si apa de ploaie mai rece, habar n-am.
Singura problema e ca odata crapat fructul va incepe sa se altereze daca nu se consuma rapid , imi amintesc ca dupa ploaie la o zi sau 2 ma duceam prin gradina sa vad care rosii au crapat si daca sunt coapte pentru o salata :D .
Inca nu sunt sigur daca crapau doar cele din bataia soarelui dar parca asa imi lasa impresia cateodata dar e vorba de tufe de rosi nelegate.
Mulțumesc pentru sfaturi.
Nu-l mai tund. I-au dat flori noi (acum și mici lămâițe). Lămâile mari le mai țin o vreme, măcar până văd un început de îngălbenire. Am schimbat pământul deasupra, îi dau îngrășământ în sol și pe frunze.

Pun câteva poze cu ceva noi apariții dar și cu două frunze ce au probleme, necunoscute mie.
In pozele de mai sus ingalbenirea usoara a frunzelor poate fi si din cauza udatului restrictiv, dar e mai bine asa decat prea multa apa si sa mucegaiasca iarna. Se vede si o frunza cu o pata micuta maronie dar si aia poate sa fie de la un udat restrictiv. Atat timp cat nu apar pete peste tot, nu aveti de ce sa va faceti griji.
Daca i-ati dat ingrasamant si apa cum nu a avut parte in ultima vreme atunci asta e cauza craparii fructelor. Ele sunt safe de consum, si trebuie consumata imediat altfel ar putea sa inceapa sa se altereze pe creanga. Daca va e mila sa o rupeti de pe creanga trebuie macar sa urmariti mai des daca nu incepe sa se altereze.
 
Ultima editare:

Florin T

New Member
Am nevoie de păreri avizate.
Atașat puteți vedea cum pe câteva frunze tinere au năpădit ceva dăunători pe care cineva ia identificat ca fiind afide. Le-am găsit pe spatele frunzelor care păreau a fi "diluate" ca să zic așa de năzbâtiile alea mici.

Am curățat toate frunzele cu atenție folosind câteva dischete demachiante umezite cu apă.
Nu au mai apărut, dar la cca 2 săptămâni am constatat cloroza care se vede în una din pozele atașate.

1. Am fost la un magazin și mi a dat o fiolă cu difcor de 5 ml. Am dizolvat 1.25ml în 2l apă (fiola întreaga e pt 8l) și am pulverizat planta toată cu această substanță despre care mai apoi am aflat că este un pesticid destul de toxic. Ar fi fost mai OK altceva?

2. Lămâiul nu a reacționat rău dimpotrivă. Dar chiar nu știu dacă e bine să aplic și a doua doză având în vedere că intenționez să consum fructele, iar coaja intră și ea împreună cu pulpa în câte o sondă cu gin tonic sau când mai prepar limoncelo.
Ce ma sfătuiți? Continui cu tratamentul adică această a doua aplicare cu difcor pentru ca mai apoi să pulverizez și ceva pe bază de minerale așa cum am fost sfătuit de vânzătoarea de la care am luat difcorul?

3. Ce fertilizant foliar îmi recomandați? Până acum am mai folosit vitaflora și a fost OK, dar dacă se impune altceva mai dedicat pentru situația de față, vă rog să mi spuneți.

4. Cât timp voi aplica îngrășământ foliar trebuie eliminat npk-ul utilizat o dată la 2 săptămâni în apa de udat substratul lămâiului?

Am numerotat cumva pasajele cu întrebări pentru a ușura eventualele intenții de răspuns.
Aștept răspunsul dumneavoastră mai ales dacă e greșit ce am aplicat. Mâine seară intenționez să aplic și a doua doză de difcor...
 

Atașamente

gomez99

Well-Known Member
  1. Difcor e un fungicid cu spectru larg. Pentru cloroza ar fi fost poate mai potrivit clorostop. Poate si un adaos de atonik.
  2. Orice substanta chimica aplicata unei plante are o remanenta specifica. In cazul difcor as merge pe o periodada de 30 de zile, adica se poate minca dupa o luna. Chiar si majoritatea asa-ziselor tratamente bio implica asimilarea de catre planta a unor substante chimice, cu singura deosebire ca acestea provin din surse biologice si nu sint de sinteza. Alternativa la aplicarea substantelor chimice ar fi rugaciunile.
  3. Pentru plantele de ghiveci vitaflora e destul de bun. Exista fertilizanti speciali pentru citrice si in supermarketuri. Daca se scoate planta afara primavara, as zice ca o stropire cu nutricig si vreo 2 cu cropmax, pina se fac fructele cam cit o maslina mica, ar fi o treaba buna.
  4. NPK este raportul de substante chimice in fertilizantul respectiv; N=azot, p=fosfor, k=potasiu. Toti fertilizantii, foliari sau nu, ar trebui sa aiba specificat pe eticheta acest raport. Nu este indicat sa folosim 2 fertilizanti simultan, poate duce la intoxicarea plantei.
 

Florin T

New Member
1. Caut clorostop și atonic dacă imi confirmi că merge înnădit cu ce am apucat să dau.

2. Nu e problemă de așteptat. Durează mai mult de câteva luni până vor da ușor spre galben (stadiu maxim de îngălbenire a rodului pe care, nu înțeleg de ce nu îl depășește niciodată, oricât l-aș lăsa pe ram).
Rugăciuni voi face, dar de mulțumire pentru băieții de treabă precum ești tu. :) ;-)

3.Deci să merg pe vitaflora acum sau ai și alte recomandări? Și la cât timp după începerea tratamentului cu clorostop și atonic? Până dă frigul lămâiul stă pe balcon în spatele geamurilor termopan, dar nu are soare direct decât foarte puțin la răsărit pentru că orientarea apsrtamentului meu este spre nord.

4. Știu de cele 3 componente de bază (am lucrat într-un combinat chimic de îngrășăminte care producea și NPK). Ce nu știu este raportul ideal al concentrațiilor acestora, ori chiar produsul concret că, în general, una este ce se declară pe ambalaj și alta ce se regăsește real în produsul cumpărat. Deci, în funcție de stadiul vegetativ de exemplu, când urmărești înflorirea, sau când vrei dezvoltare de frunziș și lăstari, ori când urmărești menținerea rodului dar și când vrei susținerea echilibrată a plantei din toate perspectivele, aceste situații ar avea nevoie de răspunsuri bune.

Anul trecut pe vremea asta, avea tot ce îi trebuia aș zice, dar multe mici lămâi au căzut. Anul ăsta au căzut și mai multe și nici cu frunzișul nu stă așa de bine. Probabil infestarea este cauza principală, apoi faptul că nu l-am mai susținut cu vitaflora anul acesta.

Mulțumesc mult pentru sprijin, ești un domn!
 
Ultima editare:

gomez99

Well-Known Member
tratamentul pentru cloroza este in paralel cu orice ingrasamint aplici. si nu este permanent. s-ar putea sa nu ai nici lumina suficienta. nu uita ca lamiiul e o planta de zona insorita. cit am avut lamii nici ai mei nu se ingalbeneau complet.
mi se pare foarte complicat un tratament etapizat cum spui. as incerca asa cum am zis primavara cu o doza de nutricig si cropmax, iar in restul timpului un ingrasamint specializat, cum e cel pentru citrice de la agro, care se gaseste prin supermarketuri si pe net. e si aici de experimentat cu dozajul. in prinicipal, pentru inflorire si fructificare iti trebuie un continut mai ridicat de fosfor si potasiu. exista si pamint de flori specializat pentru citrice, eu n-am folosit nicodata da in teorie ar trebui sa ajute. e greu de spus daca ce scrie pe eticheta e si inauntru, nu m-as framinta prea tare si pentru asta.
da poate iti faci un drum pe la o gradina botanica si intrebi si pe acolo?
 
Sus