veretregn
Active Member
Forțarea bulbilor de primăvară este o tradiție olandeză. Pentru Crăciun alături de Hippeastrum, au fost forțați aproape toți bulbii de primăvară comerciali, însă nu toate varietățile. Muscarii, narcisele
Mai întâi se face o cultură specială de bulbi pentru forțare. Lalelele timpurii cu tulpină scurtă sunt pentru forțat. Cele cu tulpină lungă vor forma tije mult prea lungi și se vor prăbuși, la fel în cazul narciselor. Muscarii nu pun astfel de probleme, de asemenea nici crocus (brândușe), nici iris reticulata și nici zambilele.
În cazul narciselor și lalelelor se taie bobocii florali, în cazul zambilelelor se înlătură doar florile, românând tija. Dacă se taie tija la zambile planta va intra mai repede în repaus și nu va putea să își înmagazineze energie. Bulbii destinați forțării și cei destinați multiplicării sunt mereu plantați mai adânc decât scrie pe ambalajele comerciale (12-15 cm pentru lale), 20 cm pentru narcise. O plantare mai adâncă duce la o formare mai bună de bulbi mari, o plantare mai superficială duce la o formare mai numeroasă de bulbili. În cazul narciselor și al lalelor trebuie să aibă loc o dublare a numărului de bulbi.
Pentru zambile treaba este mai complicată: se face o incizie la baza bulbilor pentru a forma noi bulbili mai ușor și acei bulbili vor fi floriferi abia după 3 sezoane. Muscari și crocus se multiplică fără probleme.
Bulbi trebuie ținuți în vegetație (foliaj verde) cât mai mult timp posibil, de aceea crescătorii irigă serios parcelele și le oferă un program strict de nutrienți. Odată ce foliajul s-a uscat de la sine, urmează recoltarea, sortarea, împachetarea.
Apoi urmează tratamentul la rece. Pentru a înflori un bulb are nevoie de substrat și apă. Un bulb trebuie să facă rădăcini și să absorabă apă. Toată energia de care un bulb are nevoie pentru a înflori se află înmagazinată în el și a fost clădită pe parcursul sezonului trecut. Însă fără substrat și apă nu se poate. Exepții fac Hippeastrum și zambilele care pot fi cultivate fără substrat însă au nevoie de apă.
Bulbii sunt puși la suprafață doar din considerente practice ți economice. Vasele sunt de obicei mici, substratul este puțin și întotdeauna sărac în nutrienți însă bine drenabil. Practic, bulbi sunt așezați pe substrat.
Apoi urmează forțarea propriu-zisă care constă într-o perioadă (între 8 și 10 săptămâni, în funcție) de întuneric, temperaturi scăzute (5 -9 grade) și umiditate medie, timp în care bulbii for forma rădăcinile și apoi o perioadă (2-3 săptămâni) de lumină umiditate crescută și temperatură ridicată (14 - 20 de grade). După această perioadă scurtă bulbi vor începe să înflorească și vor fi găsiți în supermarketuri și florării.
În această perioadă rezervele de energie ale bulbului se consumă. În primul rând bulbul consumă energie pentru a forma rădăcini într-un substrat sărac, apoi va consuma apă și energie pentru a înflori. Apa nu conține nutrienți, lumina din încăperi nu este suficientă, șocurile de temperatură, mecanice (transport) duc la epuizarea bulbului. Bulbii aflați pe masa din sufragerie vor avea nevoie de foarte multă apă, uneori de se udă de 2-3 ori pe zi, însă grijă să nu rămână apă stagnantă.
Ce se întâmplă cu bulbi forțați după înflorire? În majoritatea cazurilor se compostează. Este trist însă așa se procedează.
Doriți să salvați bulbi? Atunci, imediat după înflorire se taie inflorescența narciselor și lalelelor însă nu tija, în cazul muscari și zambile nu se taie nimic se înlătură doar florile. Fiind multe eu prin tija de la bază între degetul arătător și mijlociu și trag în sus cu grijă pentru a nu rupe tija. Apoi urmează transplantarea într-un loc ferit, departe de soarele direct, de vânt sau îngheț. Plantele acestea nu au fost aclimatizate și nu vor avea deloc rezistența celor cultivate în grădină. A scoate afară aceste plante, în grădină, primăvara, când mai există încă riscul înghețului este similar cu a scoate un copil anemic în pantaloni scurți și tricou...
Se transplantează cu grijă pentru a nu disturba prea tare rădăcinile. de obicei ghiveciul este plin de rădăcini și cu grijă se vor elibera rădăcinile exterioare însă fără a produce prea multe pagube. Rădăcinile bulboaselor sunt foarte sensibile și se rup foarte ușor. Se mută într-un ghiveci cu diametrul 3x diametrul vasului inițial. Nu încercați să separați bulbii...
Narcisele, zambilele și muscari pot rămâne mai mulți ani în pământ (în grădină). Dacă se plantează în ghiveci, bulbi se vor îngropa la nivel cu solul, să nu rămână nimic din bulb afară, însă nu se vor îngropa frunzele. Dacă se plantează în grădină și nu doriți să îi mai mutați de acolo atunci faceți o groabă de 15 cm + înălțimea vasului în care au fost și puneți bulbi acolo și acoperți, doar bulbii... foliajul trebuie să rămână neîngropat. Ulterior, după ce foliajul se usucă, puteți umple groapa.
Lalelele trebuie să fie scoase odată ce foliajul s-a uscat. Regula aceasta se aplică la orice lalele. Chiar și la cele cultivate în grădină. Se usucă la umbră (nu soare, nu semiumbră) uscată (nu soare, nu semiumbră) la aprox 20 de grade și apoi se selctează bulbii după mărime. Se aruncă putreziciunile imediat... Și se păstrează în pungi până la începutul noului an școlar.
În ambele cazuri se udă. Apoi odată la două săptămâni se fertilizează cu un fertlizator lichid bogat în potasiu (pt. tomate, ardei etc.)
Deoarece necesită multă muncă și grijă, această metodă de salvare nu se aplică în mod curent. În principiu anul următor ar trebui să vă bucurați de o nouă înflorire, într-adevăr nu atât de opulentă , însă în orice caz decentă.
Mai întâi se face o cultură specială de bulbi pentru forțare. Lalelele timpurii cu tulpină scurtă sunt pentru forțat. Cele cu tulpină lungă vor forma tije mult prea lungi și se vor prăbuși, la fel în cazul narciselor. Muscarii nu pun astfel de probleme, de asemenea nici crocus (brândușe), nici iris reticulata și nici zambilele.
În cazul narciselor și lalelelor se taie bobocii florali, în cazul zambilelelor se înlătură doar florile, românând tija. Dacă se taie tija la zambile planta va intra mai repede în repaus și nu va putea să își înmagazineze energie. Bulbii destinați forțării și cei destinați multiplicării sunt mereu plantați mai adânc decât scrie pe ambalajele comerciale (12-15 cm pentru lale), 20 cm pentru narcise. O plantare mai adâncă duce la o formare mai bună de bulbi mari, o plantare mai superficială duce la o formare mai numeroasă de bulbili. În cazul narciselor și al lalelor trebuie să aibă loc o dublare a numărului de bulbi.
Pentru zambile treaba este mai complicată: se face o incizie la baza bulbilor pentru a forma noi bulbili mai ușor și acei bulbili vor fi floriferi abia după 3 sezoane. Muscari și crocus se multiplică fără probleme.
Bulbi trebuie ținuți în vegetație (foliaj verde) cât mai mult timp posibil, de aceea crescătorii irigă serios parcelele și le oferă un program strict de nutrienți. Odată ce foliajul s-a uscat de la sine, urmează recoltarea, sortarea, împachetarea.
Apoi urmează tratamentul la rece. Pentru a înflori un bulb are nevoie de substrat și apă. Un bulb trebuie să facă rădăcini și să absorabă apă. Toată energia de care un bulb are nevoie pentru a înflori se află înmagazinată în el și a fost clădită pe parcursul sezonului trecut. Însă fără substrat și apă nu se poate. Exepții fac Hippeastrum și zambilele care pot fi cultivate fără substrat însă au nevoie de apă.
Bulbii sunt puși la suprafață doar din considerente practice ți economice. Vasele sunt de obicei mici, substratul este puțin și întotdeauna sărac în nutrienți însă bine drenabil. Practic, bulbi sunt așezați pe substrat.
Apoi urmează forțarea propriu-zisă care constă într-o perioadă (între 8 și 10 săptămâni, în funcție) de întuneric, temperaturi scăzute (5 -9 grade) și umiditate medie, timp în care bulbii for forma rădăcinile și apoi o perioadă (2-3 săptămâni) de lumină umiditate crescută și temperatură ridicată (14 - 20 de grade). După această perioadă scurtă bulbi vor începe să înflorească și vor fi găsiți în supermarketuri și florării.
În această perioadă rezervele de energie ale bulbului se consumă. În primul rând bulbul consumă energie pentru a forma rădăcini într-un substrat sărac, apoi va consuma apă și energie pentru a înflori. Apa nu conține nutrienți, lumina din încăperi nu este suficientă, șocurile de temperatură, mecanice (transport) duc la epuizarea bulbului. Bulbii aflați pe masa din sufragerie vor avea nevoie de foarte multă apă, uneori de se udă de 2-3 ori pe zi, însă grijă să nu rămână apă stagnantă.
Ce se întâmplă cu bulbi forțați după înflorire? În majoritatea cazurilor se compostează. Este trist însă așa se procedează.
Doriți să salvați bulbi? Atunci, imediat după înflorire se taie inflorescența narciselor și lalelelor însă nu tija, în cazul muscari și zambile nu se taie nimic se înlătură doar florile. Fiind multe eu prin tija de la bază între degetul arătător și mijlociu și trag în sus cu grijă pentru a nu rupe tija. Apoi urmează transplantarea într-un loc ferit, departe de soarele direct, de vânt sau îngheț. Plantele acestea nu au fost aclimatizate și nu vor avea deloc rezistența celor cultivate în grădină. A scoate afară aceste plante, în grădină, primăvara, când mai există încă riscul înghețului este similar cu a scoate un copil anemic în pantaloni scurți și tricou...
Se transplantează cu grijă pentru a nu disturba prea tare rădăcinile. de obicei ghiveciul este plin de rădăcini și cu grijă se vor elibera rădăcinile exterioare însă fără a produce prea multe pagube. Rădăcinile bulboaselor sunt foarte sensibile și se rup foarte ușor. Se mută într-un ghiveci cu diametrul 3x diametrul vasului inițial. Nu încercați să separați bulbii...
Narcisele, zambilele și muscari pot rămâne mai mulți ani în pământ (în grădină). Dacă se plantează în ghiveci, bulbi se vor îngropa la nivel cu solul, să nu rămână nimic din bulb afară, însă nu se vor îngropa frunzele. Dacă se plantează în grădină și nu doriți să îi mai mutați de acolo atunci faceți o groabă de 15 cm + înălțimea vasului în care au fost și puneți bulbi acolo și acoperți, doar bulbii... foliajul trebuie să rămână neîngropat. Ulterior, după ce foliajul se usucă, puteți umple groapa.
Lalelele trebuie să fie scoase odată ce foliajul s-a uscat. Regula aceasta se aplică la orice lalele. Chiar și la cele cultivate în grădină. Se usucă la umbră (nu soare, nu semiumbră) uscată (nu soare, nu semiumbră) la aprox 20 de grade și apoi se selctează bulbii după mărime. Se aruncă putreziciunile imediat... Și se păstrează în pungi până la începutul noului an școlar.
În ambele cazuri se udă. Apoi odată la două săptămâni se fertilizează cu un fertlizator lichid bogat în potasiu (pt. tomate, ardei etc.)
Deoarece necesită multă muncă și grijă, această metodă de salvare nu se aplică în mod curent. În principiu anul următor ar trebui să vă bucurați de o nouă înflorire, într-adevăr nu atât de opulentă , însă în orice caz decentă.