E un topic foarte interesant
Sa vorbim deci despre efectele culorilor si semnificatii:
ROSU: activ, fierbinte, putere, sange , foc (efect stimulator)
ROZ: suav, feminin, mirositor
PORTOCALIU: inimos, stralucitor, prietenos, calduros
GALBEN: soare, usor, luminos (da senzatia de multumire, combate stresul)
VERDE: racoritor, proaspat, crocant (efect odihnitor)
ALBASTRU: pasiv, masculin, introvertit, rece, umed, libertate (Efect de destindere, micsoreaza durerile, efecte neutralizante, inhibante)
VIOLET: adanc, lenes, dulce, bolnavicios, magic
ALB: puritate, frig
Ochiul percepe imaginea si involuntar, creierul, mesajul transmis. Astfel, aranjamentul este "incadrat" de creier intr-un format de dreptunghi fie "portret" (in picioare) fie "landscape" (orizontal). Acest patrulater imaginar este impartit de creier in anumite "linii de forta" de genul jocului "x si 0" , intersectiile liniilor formand "punctele de forta" ale acelui patrulater imaginar. Stiind chestia asta, trebuie sa aranjam ce dorim, astfel incat subiectul principal sa fie undeva in apropierea acelor puncte de forta.
Vorbeam de liniile de forta: sunt liniile care impart dreptunghiul in 9 patratele ca la "x si 0". In functie de ce dorim sa aranjam, ce va sta in picioare va fi undeva pe liniile verticale, ce va sta orizontal va fi pe liniile orizontale. Ce este foarte important: un aranjament (buchet de flori sau poza) nu va avea mai multe puncte de interes, ci numai unul. Restul aranjamentului pune in valoare subiectul principal.
Ne intoarcem la patrulater: latura de sus (indiferent daca este portret sau landscape) reprezinta transcedentalul, latura de jos pamantescul, materialul. Latura stanga reprezinta trecutul, cea dreapta,viitorul. Pe scurt, o floare uscata va sta in stanga, bobocul in dreapta...
O mare grija la caldura culorilor: tonurile spre albastru sunt RECI iar cele spre rosu, CALDE. Cele calde sunt mai puternice, cantitatea lor fiind mai mica intr-un aranjament. O simpla privire asupra aranjamentului si daca nu deranjeaza ochiul (o atractie foarte mare spre un punct), e totul ok. Daca ne va deranja la ochi, se va scadea cantitatea/volumul de culoare adaugand ceva cuoare rece pentru a compensa duritatea culorii calde si invers.
Totusi, punctul de atractie din aranjament se va observa, deoarece ochiul scaneaza imaginea...ca si cand ai citi, urmand liniile literei "Z". In dreapta jos, ochiul isi incheie scanarea si ramane mai mult timp. Acolo de regula ar trebui sa fie punctul de atractie. Se mai poate tine seama de "liniile conducatoare" care sunt alte linii imaginare care conduc privirea spre subiectul principal care poate fi aflat in centru de exemplu. O crenguta, o piatra ca o muchie, un fond de culoare in directia subiectului principal...ar fi bine sa fie minim 2 si maximum 3 linii conducatoare.
O sa observati ca aranjamentele japoneze au acelasi mod de lucru, dar aranjarea efectiva este alta, deoarece ei citesc altfel...
De curiozitate...faceti un patrulater imaginar impartit ca jocul "x si 0" si suprapuneti-l peste operele lui Brancusi, veti avea surprize...placute