Intocmirea unui catalog al metodelor de inmultire

D

dyayzh

Guest
Deoarece fiecare din noi atunci cand obtinem un lastar mult dorit, avem mii de intrebari cu privire la cea mai eficienta metoda de inmultire, va invit aici sa postati, deschizand pentru fiecare planta topic nou, metoda pe care voi ati folosit-o cu succes. Eu voi centraliza pentru fiecare planta in parte metodele si cea care iese ca fiind utilizata cel mai des va fi trecuta ca metoda generala de inmultire a plantei respective, venind astfel in intampinarea intrebarilor dvs.
Va multumesc pentru ajutor :D
 

Roxana

Active Member
Metodele pe care le-am incercat eu, multe din ele cu succes:

Abutilon - lastari pusi direct in pamant;
Aloe - lastari pusi direct in pamant;
Asparagus - rizomi;
Begonia (decorativa prin frunze) - lastari pusi direct in pamant;
Bromelii (Guzmania, Aechmea, Ananas) - puii care cresc pe planta;
Cactusi - pui sau seminte;
Chlorophytum - pui cu radacini;
Cissus - lastari pusi direct in pamant;
Crassula - lastari pusi direct in pamant;
Dieffenbachia - lastari pusi direct in pamant;
Dracaena - lastari pusi direct in pamant;
Ficus - lastari. i-am lasat un timp in apa pana s-a vindecat rana si nu a mai curs latex, apoi i-am plantat in pamant.
Fuchsia - lastari pusi direct in pamant;
Gynura - lastari pusi direct in pamant;
Hedera - lastari pusi direct in pamant;
Hoya - lastari pusi direct in pamant;
Impatiens - lastari pusi direct in pamant;
Kalanchoe - lastari lasati un timp pe ziar sa se vindece ranile si apoi i-am plantat direct in pamant;
Oxalis - rizomi;
Passiflora - lastari pusi direct in pamant sau in apa;
Pelargonium - lastari pusi direct in pamant;
Peperomia - lastari pusi direct in pamant;
Phoenix dactilifera - seminte (samburi);
Plectranthus - lastari pusi direct in pamant;
Radermarchera - lastari pusi direct in pamant;
Saintpaulia - frunze inradacinate in apa sau pui;
Schefflera - lastari pusi direct in pamant;
Sedum - lastari pusi direct in pamant;
Sinadenium - lastari. i-am lasat un timp in apa pana s-a vindecat rana si nu a mai curs latex, apoi i-am plantat in pamant.
Sinningia - frunze inradacinate in apa sau bulbi;
Stapelia - lastari pusi direct in pamant nisipos;
Syngonium - lastari pusi direct in pamant;
Tradescantia - lastari pusi direct in pamant;

Eu le-am inmultit marea majoritate prin lastari inradacinati in apa sau intr-un amestec de pamant de flori, pamant de gradina si nisip, fara pet in cap.
La cactusi si suculente am pus un pamant mai nisipos.
 

Fleur

Active Member
In vara asta am incercat inmultirea in perlit cu granulatie mica. Am pus numai violete, chirita si streptocarpus. Violetele si chirita au facut radacini zdravene dupa cca 1 luna si le-am transferat in pamnat amestecat cu perlit. La streptocarpusi n-am indraznit sa umblu inca fiindca nu stiu daca sa-i transfer si pe ei sau sa-i las acolo. Voi ce ziceti ca ar fi mai bine sa fac ?
La strepto am avut pierderi semnificative, la violete cateva iar la chirita reusita a fost 100%.
 

ACHIMENES

Member
Majoritatea plantelor mele au fost inmultite prin butasi de lastari, iar ca substrat de inradacinare am folosit nisipul. Cutia in care am pus butasii am acoperit-o cu folie alimentara. Am asigurat caldura si dupa nevoie o umbrire usoara si ca sa nu uit unul dintre cei mai importanti factori a fost asigurarea aerisirii periodice, cam 5-10 min, asta in functie de cat de mare este condensul pe folie
Astfel am inmultit: abutilon, lantana, hedera canariensis, passiflora, ficus benjamina, streptocarpus, phytosporum, muraya.
In apa am inmultit doar cordiline, crotonii,coleus si chiar o floare de gradina - portulaca
Am avut rezultate foarte bune cu ambele metode, mai ales ca acum stiu foarte bine care metoda este cea mai potrivita pt planta pe care doresc sa o inmultesc.
http://community.webshots.com/user/ACHIMENES
 
D

dyayzh

Guest
Inmultire prin "felierea" bulbului Ex:Hippeastrum


yrandreia
Trimis: Mar Apr 04, 2006 12:14 pm
Hippeastrum-ul poate fi înmulţit prin felierea bulbului în secţiuni verticale care sunt apoi plantate în 100% perlit sau o mixtură cu drenaj bun şi 25% perlit. Se poate folosi chiar vasul original.

Se începe prin sterilizarea cuţitului şi a vasului cu o soluţie de apă oxigenată 10% şi apoi se clătesc foarte bine cu apă caldă şi curată. În timpul procedurii se vor utiliza mănuşi, iar apoi se spală foarte bine mâinile şi ustensilele deoarece sucul secretat de bulb este otrăvitor.
http://www.suite101.com/files/articles/ ... a00602.jpg

Prima dată se taie bulbul în 2 părţi, de sus în jos.
http://www.suite101.com/files/articles/ ... a00603.jpg

Se continua felierea fiecărei jumătăţi în 2 părţi şi apoi a fiecărui sfert în alte două părţi. Se obţin astfel 8 părţi. Întotdeauna se va face tăietura verticală, de sus un jos. Crescătorii experimentaţi pot continua felierea până la obţinerea a 16 bucăţi sau chiar 32, dar 8 sunt suficiente pentru un grădinar începător. Fiecare felie obţinută astfel trebuie să conţină o bucată din moţul bazal pentru a putea face rădăcini.
http://www.suite101.com/files/articles/ ... a00605.jpg

Pentru o manevrare mai uşoara “solzii” de deasupra pot fi îndepărtaţi (foliile acoperitoare), dar lăsaţi intactă partea inferioară a secţiunii. Îndepărtaţi foliile uscate şi rădăcinile moarte.
Umpleţi vasul cu perlit şi udaţi-l bine. Lăsaţi apa să se scurgă complet. Cele 8 secţiuni pot fi acum plantate asigurându-vă că jumătatea inferioară a tulpinii este acoperită cu perlit umed.
http://www.suite101.com/files/articles/ ... a00606.jpg

Acoperiţi vasul cu plastic transparent şi legaţi-l cu un elastic. Mutaţi vasul într-un loc cald. La fiecare câteva zile, daţi plasticul la o parte şi puneţi apă în vas. Această operaţiune va duce la aerisirea vasului şi la umectarea perlitului. Dacă se foloseşte un amestec de pământ cu perlit, udarea se va face numai atunci când amestecul începe să se usuce uşor. O greşeală des întâlnită este menţinerea amestecului prea umed.
În 3-5 săptămâni, o frunză va apărea din fiecare secţiune şi plasticul va fi îndepărtat. Până la formarea celei de-a 2-a şi a 3-a frunze, noi bulbi vor apărea între “solzi” .
Nu se vor administra îngrăşăminte pana când creşterea nu devine vizibilă. Apoi se poate începe cu 400 ppm nitrogen, crescând gradat la 800 ppm nitrogen.
După 6-8 luni, bulbişorii pot fi separaţi şi transferaţi în vase individuale într-un amestec cu drenaj bun.
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE OXALIS

mugurciup a spus:
Salut. Am tot intrebat daca pot sa prind o planta oxalis din 3 frunze primite de la o prietena.Mi s-a spus ca trebuie sa fac rost de bulbisori,si la acestia se umbla prin februarie.Asa ca am pus cele 3 frunze in apa,le-am tinut cam o luna ,timp in care le-au dat radacinute.Le-am pus intr-un ghivecel si dupa o saptamana deja la una dintre frunze au aparut 3 frunzulite micute. Este un succes si sunt foarte bucuros. Asa ca pot sa sfatuiesc pe cei interesati ca oxalis se inmulteste si prin frunze.
O seara buna Mugur
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE CLEMATITE

CocoT a spus:
mflorian
Înmulţirea clematitelor prin seminţe este destul de laborioasă.
Seminţele trebuie să se maturizeze pe tufă şi se culeg la sfîrşitul toamnei. Se plantează imediat şi se plasează afară, la rece peste iarnă (stratificare). Primăvara ghiveciul se udă şi se introduce într-o pungă transparentă pentru a păstra umezeala. Apoi se aşteaptă între o lună şi 3 ani (funcţie de varietate) pînă seminţele germinează. În tot acest timp trebuie asigurată umiditate constantă şi aer (punga nu trebuie să fie închisă ermetic).
Înmultirea prin butaşi se face, fie primăvara cu butaşi verzi, fie vara cu butaşi semilemnoşi sau iarna, cu butaşi lemnoşi. Cel mai uşor este cu butaşi verzi, după cum urmează. Primăvara se recoltează un lăstar proaspăt crescut. Se îndepărtează partea crudă de deasupra, care se îndoaie cînd lăstarul este ţinut vertical. Imediat sub această porţiune se păstrează partea verde, respectiv 1 nod cu frunze, astfel: se taie deasupra nodului la aprox. 2-3 cm şi sub nod la aprox. 10-20 cm. Această tăietură se face fie sub apă, fie normal dar butaşul se introduce imediat în apă. Din cele 2 frunze rămase pe butaş, una se îndepărtează şi cealaltă se taie la jumătate. Toate tăierile trebuie făcute cu unelte foarte ascuţite, pentru a avea suprafeţe tăiate cît mai uniform. Aceasta impiedică într-o oarecare măsură putrezirea. Se înfige tija inferioară într-un amestec de o parte turbă şi o parte nisip, care, în prealabil, a fost tratatî cu fungicid. Drenajul trebuie să fie foarte bun, altfel butaşul putrezeşte. Se ţine la răcoare îintre 15-20 grade) şi lumină, dar nu soare direct. Dupa 3-7 săpatămîni ar trebui să apară un lăstar nou din nod, semn că butaşul s-a prins.
Înmulţirea prin marcotaj este cea mai puţin laborioasă. Se alege o ramură joasă, crescută în anul curent sau în anul trecut şi se îngroapă o porţiune cu 2 noduri (bineînţeles, fără a o rupe de pe planta-mamă). În anul următor, ramura va avea rădăcini şi va putea fi detaşată şi replantată.
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE MURRAYA

violeta
Trimis: Joi Iul 27, 2006 11:36 p
Cred ca este bine de stiut cum obtinem mici plantute din acest arbust decorativ, cu flori atat de parfumate.
Fructa este coapta atunci cand capata culoare rosu aprins si este putin moale la atingere. Ce ai de facut:
-indepartezi pulpa fructei, in interior se afla 1-2 seminte tari, de culoare deschisa;
-pui semintele in apa calduta pentru 24 ore;
-pregatesti un ghivecel cu turba umeda, plantezi samanta, acoperind cu un strat foarte fin de turba (plantand in adancime poti avea surpriza ca planta sa rasara greu sau deloc);
-acoperi ghiveciul cu un borcan sau o punga din plastic, prinsa la gura cu elastic subtire;
-turba se mentine usor umeda, umiditatea in exces duce la putrezirea semintelor;
-asezi ghiveciul la lumina buna dar nu soare.
Semintele germineaza in aprox. 2 luni, si poti transplanta mica plantuta atunci cand are 2 perechi de frunze. Am inmultit murraya in toate anotimpurile, dar cel mai repede au aparut plantutele atunci cand ghivecele au avut caldura la baza. La ferestre, deasupra caloriferelor am polite; prin luna ianuarie am pus aici ghivece si jardiniere cu murraya. Semintele au germinat in 5-6 saptamani.[/quote]
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE ALUN

sicamin a spus:
Bradut eu am obtinut aluni din fructe (alune) puse toamna in pamant. Dar am pus si lastar in pamant si ambele variante au reusit. Daca este crescut lastarul deja ,si apoi rupt ,el da din radacina alti lastari. Spun asta din propria experienta deoarece am taiat un pui si au dat doi de pe radacina ramasa. Eu le tai puii ca doresc sa-i formez copacei.
Asta din poza e cel care a fost rupt si a dat doi lastari.

http://s68.photobucket.com/albums/i9/mn ... 070592.jpg

sicamin a spus:
Prima data a fost plantat un pui cu radacina.Din greseala am rupt puiutul de la suprafata pamantului,iar din radacina a dat doi lastari. Au fost asa frumosi ca i-am lasat pe amandoi.
Anul acesta are patru ani. Cel din fruct (aluna) tot patru ani are dar creste mai incet. Fructe au facut deja anul trecut.

http://s68.photobucket.com/albums/i9/mn ... 070589.jpg

http://s68.photobucket.com/albums/i9/mn ... 140252.jpg
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE IASOMIE

cristina baltaru
Trimis: Dum Iun 11, 2006 8:08 pm
Butasirea se poate face oricand. E adevarat ca primavara sau vara (cand e mai cald) cresc sansele de inradacinare, dar in principiu se poate face oricand.
Butasul este un fragment de ramura de 1 sau 2 ani, lung de 12-22 cm si care pus in pamant, nisip sau apa, formeaza radacini.

Butasii se pot face in perioada de vegetatie, vara sau in timpul repausului vegetativ (iarna)

Sunt de mai multe tipuri :
1. Butasi simpli - fragmente de ramuri anuale sau de cel mult doi ani, lungi de 18-22 cm, taiate la 2-3 mm sub un mugure (inferior) si se introduce in pamant pana aproape de baza mugurelui superior
2. Butasi cu calcai - fragmente din ramuri anuale care se smulg astfel incat sa ramana o portiune din ramurile mai "batrane" de 2-3 ani. Baza se netezeste cu cutitul, apoi se baga in pamant
3. Butasi cu carlig - pastreaza la baza lor o portiune din ramura "mama"
4. Butasii de radacina - fragmente de radacini tinere, cu grosime de 6-10 mm si lungi de 12-14 cm si se planteaza ca si ceilalti butasi. Se folosesc la inmultirea speciilor care drajoneaza (liliac, campsis, dafin etc)

La butasii de vara, se indeparteaza frunzele cat mai aproape de mugure, iar frunzele ramase (2-4) se reduc la jumatate. Plantatul se face la adancimea de 4-5 cm, cu grija fara a deteriora baza butasului, se uda bine, se stropeste si pe frunzele ramase. Se uda la 2-3 zile si se mentin acoperiti cu un geam, borcan, pet taiat.
Dupa ce au facut frunze, lastari noi, se aerisesc din ce in ce mai des si mai mult, pentru a se obisnui cu mediul.[/quote]
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE AZALEE

mihaela tamas
Trimis: Vin Mai 05, 2006 9:39 pm
dana...cu parere de rau trebuie sa-ti spun ca sansele sunt extrem de mici.Trebuia sa alegi lastari cu un grad slab de lemnificare,ce se fring usor.Dar...ce te costa sa-ti incerci norocul?
Uita-te daca au fost taiati imediat sub nod si elimina frunzele bazale pe 1-2 cm de la baza butasului.Pudreaza baza butasului cu hormoni de crestere(radistim,calux) pt a-i grabi inradacinarea.Alege pt ei un substrat de perlit mai grosier sau de turba fibroasa in amestec cu perlit si infinge-i la o adincime de 1-2 cm.Asigura-le o temp. de 16-18 grade C in aer si 20-23 grade C in substratul de inradacinare,umiditate relativa foarte ridicata si o umbrire usoara.Dupa ce i-ai plantat,taie partea cu dop de la o sticla de plastic si punele-o in cap.Inradacinarea dureaza de la 6 la 12 saptamini.Pe masura ce butasii formeaza radacini redu umbrirea si intensifica aerisirea desfiletind capacul.
Iti tin pumnii si indiferent de rezultat impartasesteni-l si noua![/quote]



lili
Trimis: Mie Nov 30, 2005 12:07 pm
din pacate inmultirea azalee este destul de dificila.Cea mai la indemana cale este butasirea. Se folosesc lastari terminali neinfloriti , in minisera cu caldura de fond 25 grd.C.Pentru mai mare siguranta se folosesc si hormoni de crestere( Radistim, Calux), care grabeste inradacinarea. Toate astea se fac in august.

Exista si alte metode de inmultire, dar sunt rezervate specialistilor.
- altoirea ( rezultate slabe)
- inmultirea merismatica ( nu este inca bine pusa la punct)
- semanatul ( destul de anevoios)[/quote]


CocoT a spus:
uite cum arata butasul meu de azalee pus in pamant de vreo 7 luni(cu sticla peste). Varful i s-a cam uscat dar ii dau crengute noi :D Deci se poate inmulti si prin butasi numai ca dureaza foarte mult.


oare sa ii tai varful?
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE KALANCHOE

Am invatat inca o metoda de a inmulti kalanchoele :
- rupi crenguta cu floare astfel incit sa aiba macr doua rinduri de frunze opozabile,inafara de cele doua frunzulite mici de sub inflorescenta.
- rupi inflorescenta cu tot cu frunzulitele micute de sub ea si ce a ramas pui in apa . Asezi astfel paharul,sa nu-l vada soarele; in scurt timp o sa vezi ca da radacinute!!![/quote]

cornelia a spus:
Merge si sa pui lastarii in apa. Iti vor face un manunchi de radacini.
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE VERBENA

dorinas a spus:
Va referiti la verbina buruiana sau la verbena planta pentru ghivece, borduri, vase de piatra, etc.Daca banuiesc bine va referiti la verbena si daca da atunci:
Verbena hybrida care se gaseste la noi se inmulteste prin seminte, se seamana primavara prin februarie, martie in ladite (ghivece) la adincimea de 10-15 mm , samanatura se acopera cu un strat usor de nisip. Germineaza in cca 12-21 zile la temperatura de 20-25 grade C. Substratul se mentine mereu umed si trebuie sa se dreneze usor. Prin luna mai se repica si se planteaza la locul definitiv (daca se planteaza afara atunci cel mai probabil se poate planta prin iunie la noi), distanta dintre plante trebuie sa fie de 30 cm intre randuri si 20 cm intre plantele pe rand.
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE ACALIPHA

Monica Trusca a spus:
Acalypha hispida:
http://www.almostedenplants.com/mall/wpeF.jpg si

Acalypha wilkesiana :
http://www.extension.iastate.edu/newsre ... erleaf.jpg

Nu am incercat sa le inmultesc, pentru ca am gasit plante marisoare, de cumparat. Stiu insa ca inmultirea se face usor, toamna sau primavara ,- in substrat poros (turba, sau amestec de turba cu nisip), in mediu cu umiditate crescuta, de preferinta sub borcan, nu sub pet.
Butasii recoltati toamna, sunt mai rezistenti :wink:... Si pentru ca fac flori tot anul, chiar merita sa le cresti ..... :!:
 
D

dyayzh

Guest
INMULTIRE ANTHURIUM

angela draganoiu a spus:
cred ca cel mai bine si mai usor in conditiile noastre de amatori se poate imnulti prin divizarea tufei atunci cind face puisori.
 

lizyly_30

Member
Legat de inmultirea la azalee as dori sa stiu mai exact in ce luna sau in ce perioada a anului se poate face.Multumesc pentru ajutorul dat in cazul ficusului. :D
 

Floria

Active Member
Eu va prezint Hortensia
Butasi de Hortensia pusi la inradacinat in nisip anul trecut in Noiembrie avand in timpul iernii o temperatura de 7C
Butasi inradacinati - foto mai anul acesta In August au deja flori
 
Sus